Katarina Klingspor Ekelund reviewed in Dn

https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-mentala-landskap-med-total-narvaro/

Konstrecension: Mentala landskap med total närvaro

Katarina Klingspor Ekelund är en mästare på ”slow art”.
Birgitta Rubin har sett hennes nya galleriutställning med mentala landskap.

Timescale, 75×110 cm, 2018, Material tusch på papper

Nu har jag sett tre utställningar av Katarina Klingspor Ekelund – och varje gång blivit lika lycklig. Över en osedvanlig omsorg om allt i från vald teknik till detalj- och tankearbete. Etiketten ”Slow art” stämmer sällsynt väl på hennes förhållningssätt, vare sig det handlar om tuschteckningar, väggobjekt eller skulpturer. Det handlar om långsamma, tålamodsprövande processer som kräver total närvaro.

”Nu” heter också hennes aktuella utställning på Susanne Pettersson gallery. Den domineras av nonfigurativa, småmönstrade teckningar i stora format, var och en uppbyggda av en enda snirklig linje. Sinnesstämningen och tiden påverkar såväl linjens energi som pennans tryck mot pappret och får färgen att skifta i intensitet.

Det imponerande resultatet kan ses som en slags kartor över fiktiva landskap och/eller medvetandetillstånd. Klingspor Ekelund har tidigare klippt sönder världskartor för att sedan minutiöst bygga upp dem igen – dock alltid med små förskjutningar, ”störningar”  som levandegör ytan.

Denna metod återkommer i objekten av träpanel, ”within within”. I den finaste har konstnären precist sågat ut mittenringen, färgat in denna organiska form och exakt återfört biten till sin ursprungliga plats. Jag ser en mörk tjärn, ett ”hål” med bottensug, mitt bland höjdkurvorna i en topografisk karta.

Katarina Klingspor Ekelund har sedan tidigare även visat en förhöjd känslighet inför naturen – som häromåret i verket av smörblommor, sammanpressade till en kub av ljuvaste sommarkänsla. I de nyaste 3 D-printade skulpturerna leker hon mer med naturens former, i samtidiga sammansmältningar och krockar med den moderna ”civilisationen”. Den ytliga likheten mellan den livgivande kotten och den dödsbringande granaten formar en mental sprängladdning.

THE PAINTER 

https://www.anpdm.com/newsletterweb/45405F45714646504172434059/43415D477546475845784341584371 16 JUNI – 30 SEPTEMBER 2018 THE PAINTER  JENNY CARLSSON/CHRISTINA EKSTRAND/NICKLAS RANDAU ANNA-KARIN RASMUSSON/JULIA SELIN/KATRIN WESTMAN 8 PROJEKT – FRÅN LILJEVALCHS TILL NATIONALMUSEUM GERT WINGÅRDH VÄLKOMMEN PÅ VERNISSAGE LÖRDAG 16 JUNI KL. 12.00 – 17.00 13.00 Utställningarna invigs av Peter Apelgren, konstnär och komiker. Pål Svensson, Strandverkets konstnärlige ledare, presenterar utställningarna i närvaro av…

Therese Enström reviewed in SvD

https://www.svd.se/poetisk-spaning-efter-planeten-mars-kanaler Therese Enström, ”Oas” Poetisk spaning efter planeten Mars kanaler Håkan Nilsson  Therese Enströms rymdinspirerade konst visar världar av diagram, teckensystem och planetarier. Håkan Nilsson funderar över hur hennes verk jämför barns fantasier med vetenskapliga hypoteser och antyder att det kanske inte är så stor skillnad mellan dem. “Vi stå i början av tillblivelsen av en…

Marie Capaldi reviewed in SvD

Rasande skickligt måleri rotat i klassisk tradition Dan Backman i SVD, 15.04.18 Vi börjar i det abstrakta. Med Rolf Hansson och ett måleri som följt en konsekvent hel- eller halvabstrakt linje sedan debuten på galleri Blanche 1981. Förvisso har det funnits både hus och trappor i hans bilder men han är som bäst i det…

Oscar Furbacken exhibited at EMMA

We are happy to announce that Oscar Furbacken is one of the invited artists for the group exhibition No ordinary moments at EMMA (Eespo Museum of Modern Art) in Finland. Opening alongside Meret Oppenheim in April is No Ordinary Moments, an extensive group exhibition featuring recent acquisitions and picks from EMMA’s collections. The show forms a bridge between Oppenheim’s world…

Review of Magnus Alexandersson’s “Fields of orientation”

En studie i blått by Susanna Slöör at omkonst.com Alla som sköljt ur en skål färgad av uppätna blåbär överraskas av effekten; från att ha varit eldigt rödblå utlöser resterna tillsammans med det rinnande vattnet en märkligt kallblå ton. Eller jämför med när bären blandas med mjölk. Magnus Alexandersson har i sitt grundliga utforskande av färgtonernas…

Upcoming exhibition with Magnus Alexandersson

  Welcome to our new presentation of abstract painter Magnus Alexandersson’s upcoming solo show Field of orientation. Opening night: Thursday 22 February 5-8 pm.      

Susanna Slöör’s review of All but Heaven

                Smaken av rost Olle Borg, All but heaven – Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 11/1 – 10/2 2018 Text: Susanna Slöör Med en imponerande, kärv konsekvens har Olle Borg genom åren utmejslat sitt speciella sanningsministerium – ett universum utan himmel. Om Dick Bengtsson istället hade valt att mer direkt uttrycka…

Magnus Bons on All but Heaven

    Konstruktion och kaos Konsten.net: Magnus Bons on Olle Borg’s exhibition All but Heaven Arbetar konstnären antingen mot konstruktion eller kaos? Är valet mellan uppbyggnad och upplösning något av en grundförutsättning för skapandet? Om man ser till flera avsäsongsöppningens utställningar tycks det i alla fall vara så, där flertalet verk lutar år det konstruktiva hållet.…

Release for Hanna Beling’s catalogue

Release: Hanna Beling – Det sköra och det starka Welcome to the release of Hanna Beling’s new catalogue Det sköra och det starka at Riche Lilla Baren, January 23 5 – 7 pm Event on facebook S.P.G. och Riche Lilla Baren bjuder varmt in till skulptören Hanna Belings release för katalogen Det Sköra och Det Starka!…

Håkan Nilsson’s review of All but Heaven

Inom varje målning finns alltid en annan målning Håkan Nilsson, SvD Om man går direkt från Olle Borgs utställning till Frank Bowlings (eller tvärtom) slås man troligen först av de stora skillnaderna konstnärerna emellan. Olle Borg målar strikt geometriskt och upprepar vissa former med synbart små förändringar. Frank Bowling öser på med färg, har en kraftig…