Peter Cornell on Katarina Klingspor Ekelund “nu”

Katarina Klingspor Ekelund på SPG

Linjen snirklar sig fram i eviga minimala krumelurer, tuschpennan töms och ersätts av nya. Katarina Klingspor Ekelunds ”Timescapes” breder ut sig över det stora papperet som oändligt invecklade och trassliga Ariadnetrådar. Nära sömnad: vi ser de båda trådändarna sticka ut – men det är en tuschlinjes början och slut. Däremellan ett helt kosmos (eller en cell?) av rörelser, fördrivningar, ljuseffekter och inre processer, levande organiskt och nebulöst.
Det är en värld som kan påminna om Jean Dubuffets Texturologier; han blandade gärna sand i färgen och sanden är ett material som Katarina Klingspor Ekelund ofta har använt i tidigare verk. Båda kunde ha William Blakes ord som motto: att den som kan se världen i ett sandkorn håller oändligheten i sin hand. Det är lockande att försjunka i det svindlande myllret i hennes vackra, meditativa, rokokoblå ”Timescapes”. Betraktaren blir delaktig i den tålmodiga arbetsprocessen och receptionen öppnar tillträde till en tid bortom vardagens tid.

Men ibland låter hon den kosmiska harmonin brytas upp av sprickor (som när hon tidigare klippte söner en världskarta och byggde en egen version). I ett par objekt bildas absurda metamorfoser mellan kottar och dödliga vapen. Och i några ådrade plywoodskivor sågar hon ut ett centralt parti, färglägger det, ”förbättrar” det och återställer det på sin ursprungliga plats.

Ja, i olika variationer förenar Katarina Klingspor Ekelund med spirituell klarhet en konceptuell minimalism med en förankring i naturen.

Peter Cornell

Foto: Susanne Pettersson Gallery, Gävlegatan 10 B. Utställningen pågår 23 augusti – 22 september 2018

www.konsten.net/katarina-klingspor-ekelund-pa-sp/

Katarina Klingspor Ekelund reviewed in Dn

https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-mentala-landskap-med-total-narvaro/ Konstrecension: Mentala landskap med total närvaro Katarina Klingspor Ekelund är en mästare på ”slow art”. Birgitta Rubin har sett hennes nya galleriutställning med mentala landskap. Nu har jag sett tre utställningar av Katarina Klingspor Ekelund – och varje gång blivit lika lycklig. Över en osedvanlig omsorg om allt i från vald teknik till detalj-…

Therese Enström reviewed in SvD

https://www.svd.se/poetisk-spaning-efter-planeten-mars-kanaler Therese Enström, ”Oas” Poetisk spaning efter planeten Mars kanaler Håkan Nilsson  Therese Enströms rymdinspirerade konst visar världar av diagram, teckensystem och planetarier. Håkan Nilsson funderar över hur hennes verk jämför barns fantasier med vetenskapliga hypoteser och antyder att det kanske inte är så stor skillnad mellan dem. “Vi stå i början av tillblivelsen av en…

Marie Capaldi reviewed in SvD

Rasande skickligt måleri rotat i klassisk tradition Dan Backman i SVD, 15.04.18 Vi börjar i det abstrakta. Med Rolf Hansson och ett måleri som följt en konsekvent hel- eller halvabstrakt linje sedan debuten på galleri Blanche 1981. Förvisso har det funnits både hus och trappor i hans bilder men han är som bäst i det…

Review of Magnus Alexandersson’s “Fields of orientation”

En studie i blått by Susanna Slöör at omkonst.com Alla som sköljt ur en skål färgad av uppätna blåbär överraskas av effekten; från att ha varit eldigt rödblå utlöser resterna tillsammans med det rinnande vattnet en märkligt kallblå ton. Eller jämför med när bären blandas med mjölk. Magnus Alexandersson har i sitt grundliga utforskande av färgtonernas…

Upcoming exhibition with Magnus Alexandersson

  Welcome to our new presentation of abstract painter Magnus Alexandersson’s upcoming solo show Field of orientation. Opening night: Thursday 22 February 5-8 pm.      

Susanna Slöör’s review of All but Heaven

                Smaken av rost Olle Borg, All but heaven – Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 11/1 – 10/2 2018 Text: Susanna Slöör Med en imponerande, kärv konsekvens har Olle Borg genom åren utmejslat sitt speciella sanningsministerium – ett universum utan himmel. Om Dick Bengtsson istället hade valt att mer direkt uttrycka…

Magnus Bons on All but Heaven

    Konstruktion och kaos Konsten.net: Magnus Bons on Olle Borg’s exhibition All but Heaven Arbetar konstnären antingen mot konstruktion eller kaos? Är valet mellan uppbyggnad och upplösning något av en grundförutsättning för skapandet? Om man ser till flera avsäsongsöppningens utställningar tycks det i alla fall vara så, där flertalet verk lutar år det konstruktiva hållet.…

Håkan Nilsson’s review of All but Heaven

Inom varje målning finns alltid en annan målning Håkan Nilsson, SvD Om man går direkt från Olle Borgs utställning till Frank Bowlings (eller tvärtom) slås man troligen först av de stora skillnaderna konstnärerna emellan. Olle Borg målar strikt geometriskt och upprepar vissa former med synbart små förändringar. Frank Bowling öser på med färg, har en kraftig…